בשטח כלוא בין תוואי רכבת העמק לבין נחל חרוד היו קטעים שלא התנקזו בניקוז העילי.
השטח היה רווי באבנים ששיבשו את העיבוד החקלאי, ובאירוע קיצון השטח הוצף מזרימה של נחל חרוד. גודל השטח כ-120 אלף דונם.
במסגרת פרויקט רכבת העמק נוצרו עודפי חפירה שהיה צריך להיפטר מהם, בהתאם לכך בוצע תכנון ליישור הקרקע כך שהשטח יתנקז ויתפקד באופן תקין חקלאית וטיפול בצנרת ההשקיה.
הקרקע החדשה שפוזרה הייתה ללא אבנים ולכן התפקוד החקלאי השתפר. נוסף גם דישון כיוון שהקרקע הייתה עמוקה ולא פורייה.